Skip to main content

Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande"

Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande" - Hi friends, I hope you are all in good healthsouth Africa, In the article you are reading this time with the title Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande", We have prepared this article well for you to read and take information in it. hopefully the contents of the post Artikel Ledningen, what we write you can understand. ok, happy reading.

Title : Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande"
link : Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande"

Baca juga


Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande"

 



I hela Malmö Stad har vi även detta läsår ett spännande gemensamt utvecklingsområde, Digitalt meningsskapande i förskolan. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för adekvat digital kompetens, som innebär bland annat att barnen i förskolan ska få skapa, undersöka digitala verktyg på många olika sätt tillsammans med vuxna. Den vuxne ska vara en närvarande medforskare som utmanar barnens tankar och funderingar i den digitala världen. 

På våra fem förskolor (Diamanten, Lillstjärnan, Linbäret, Solglimten och Svängedammen) finns idag många olika digitala verktyg där barnen ges möjlighet att utforska den digitala världen genom meningsfulla sammanhang för dem. Att tidigt börja utveckla barns källkritiska förhållningssätt är viktigt för deras fortsatta lärande och framtid då vi i dagens samhälle har stort behov av att sålla bland all information vi ser och hör.

Barnen får möta och skapa digitalt meningsskapande genom bland annat projiceringar, vi använder oss av dokumentkameran för att bland annat högläsa böcker så att alla barn kan delta i sagans magi på exempelvis väggen där boken projiceras. Att tillsammans med barnen reflektera med digitala verktyg kring den undervisning de har blivit erbjudna är ett sätt för arbetslagen att få reda på barnens tankar, funderingar och idéer som ligger till grund för det fortsatta arbetet inom projektet. 

Genom green screen och filmskapande får barnen möjlighet att utforska och reflektera kring den digitala världen och utveckla sitt källkritiska förhållningssätt på många olika sätt. För oss i förskolan är det viktigt att användandet av digitala verktyg ska ske på ett medvetet sätt som gynnar barnens lärande och barnens möjligheter till att utveckla förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. 

Ett arbetssätt som håller på att implementeras är att alla barn får möjlighet att använda digitala verktyg i olika lärmiljöer som ett komplement. Med detta menar jag exempelvis att lärplattan fungerar ena veckan som ett pussel (där appen är låst till endast detta) och den andra veckan kan lärplattan vara bland pärlorna där barnen får möjlighet att lägga pärlor på den och på sätt växelverka mellan det digitala och analoga språket.  






That's the article Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande"

That's it for the article Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande" this time, hopefully can be useful for all of you. okay, see you in another article post.

You are now reading the article Förste förskollären bloggar om "Digitalt meningsskapande" with link address https://southafrica-update.blogspot.com/2021/10/forste-forskollaren-bloggar-om.html
Comment Policy: Please write your comments that match the topic of this page post. Comments containing links will not be displayed until they are approved.
Open Comments
Close Comment